tisdag 13 september 2016

Tankarnas utflykter

Visst är det lätt att "grunna" på det som hände. Hur blev det som det blev?
Varför sa jag som jag sa? Vad var det egentligen som hände? Helt plötsligt
går jag där och ältar saker som hände igår eller för en stund sedan och
tankarna bebor min hjärna lite för mycket.

Visst är det lätt att tänka på allt vi har framför oss. Hur blir det med
mötet i eftermiddag? Hinner jag hämta barnen i tid? Vad ska vi äta till
middag? Jag får inte glömma att köpa present till kalaset på lördag och
gräsmattan som vi inte hann klippa i helgen när ska vi hinna den?

Tankarna gör utflykter åt alla håll och det är lätt att låta dem löpa
långt bort i framtiden och det är också lätt att vi ältar det som hände igår.

Stanna upp några gånger under dagen och bara observera och notera
de tankar som vandrar runt i din hjärna. Bara observera utan att
värdera eller döma det som händer i hjärnan. Acceptera sedan det som
flödar och se det bara som tankar som kommer och går.
Andas lite lugnt och känn om det kan stilla sig en stund och bli lite
lugnare i din kropp.

En bra början till att stilla brus och rusande tankar är att stanna upp
för en stund och bara andas. Faktiskt ganska lätt, men det gäller ju
att komma ihåg att göra det!

Och fortfarande är det
"on the sunny side"
och här i Ekenäs
strålar verkligen sol
och ljus.
Forskning visar
att våra tankar är
mycket lättare
när vädret är ljust
och på det soliga
humöret, så passa
på att tanka in
för att vara för-
beredd även på
det mörker som
som vi ju också
upplever.
Jappsi, livet är
ett stort
vindlande äventyr,
nu är det dags
för lunch hos mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar