tisdag 15 februari 2011

Gladsoppa

Så läser jag om all kärlek och om alla vackra middagar och om alla presenter och
om all tvåsamhet. Det är på Allahjärtansdagen som allt detta kommer till mig.

Och jag åker iväg på trädgårdsmöte och hör på en föreläsning om sten och
betong och efteråt blir det kaffe i plastmugg och en schackrutskaka.

Och en tant säger: Tänk, vad bra att jag hade någonstans att gå idag när man skall
tänka på alla nära och kära och när man som jag inte har någon. Vad skönt att få
glömma ensamheten en stund. Den blir så påtaglig en sådan här dag.

Och jag åker hem och känner mig lite tom och jag tänker på allt jag skulle vilja ge
till alla som inte har...

Och idag hittar jag mitt recept på Solsoppa och den gör verkligen kroppen riktigt
Glad och Solig och hade tanten varit här hade jag gärna bjudit henne på just den.¨

Just det tänker jag på när jag står och rör i min soppa...

Så....vill du ha en len och krämig soppa som din följeslagare i kalla februari kan jag
varmt rekommendera den här. Den lyser upp och ger verkligen sann näring. Det
bästa är att man kan äta den alldeles själv eller så kan man laga den till hela den
stora familjen.

Glad Solsoppa!  För fyra personer behöver du:

Ca 500 gr rivna morötter
2 st rivna äpplen
1 gul lök
2 msk färsk riven ingefära
några deciliter grönsaks- eller hönsbuljong
ca 1 dl grädde.
lite pressad apelsin

Finhacka lök och fräs. Lägg i rivna morötter och rivna äpplen och ingefäran. Låt
allt fräsa några minuter. Häll i buljongen och låt allt koka i ca 10 minuter. Ta
fram en stavmixer och kör runt en stund. Häll nu i grädde och smaka av med
lite färskpressad apelsin. Krydda lite med svartpeppar.

Vill du ha ännu mer hälsa...Ta lite surdegsbröd eller annat grovt bröd och bred på
smör blandat med pressad vitlök. Tjoffa in allt i ugnen en stund. Sedan kan du
skära brödet i tärningar och lägga på soppan och varför inte dekorera med lite
basilika, som du säkert har lite färsk i en kruka i fönstret (hm...)

Och varför inte ett glas vitt vin till?

...och ute visar väderbarometern - 5,2 grader och vinden har friskat hela dagen och
himlen har varit rätt kompakt. Själv har jag förfrusit kinderna och gnuggar nu febrilt
för att se lite mindre väderbiten ut.

Gladsoppan räcker även till kvällsmat för mig och tänk om jag skulle lyxa till det med både
vitlöksbröd och vitt vin...tål att tänkas på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar