lördag 5 februari 2011

Håll fokus

Idag tog vi en tur till Karlskrona och hade bestämt oss för att det först skulle bli en liten tur
inne i city (ja, vi behövde hitta lite "piff" till vårt sovrum som nu går i lingon-och-blåbärsfärg).

Vidare skulle vi till Marinmuseet där vi inte varit på flera år. Efter att igår kollat upp deras
hemsida hade vi bestämt oss för att äta deras alldeles förträffliga lördagsbuffé. Den hade
verkligen lockat oss med vacker beskrivning och utsikten skulle vara grandios där vid
kajkanten.

När vi så traskade omkring där i city, så blev klockan 12 och den blev lite till och helt
plötsligt hasplar jag ur mig: "Vi kanske skulle äta här någonstans". Maken tittar sig
omkring och säger: "Ja, kanske det".

Så tittar vi oss runt där vi står och helt plötsligt kommer jag ihåg att vi ju faktiskt
gick förbi en Thairestaurang för 20 meter sedan.

"Vi kanske skulle äta thaimat?"

Helt plötsligt har vi glömt allt det vi planerat, vi har glömt utsikt och vacker, näringsrik
buffé. Vi gör en kovändning och går 20 meter tillbaka. Klockan visar 12.20 när vi
i rask takt travar in genom dörren. Vi kollar oss inte runt i lokalen och vi tittar inte
på personalen och vi tittar inte och söker den rekommenderade thaibuffén. Jag
sträcker snabbt fram kontokortet och vips har vi betalat.

Då ser vi oss omkring...hm...miljön är inte så särdeles inspirerande. Den äldre
servitören har visst missat att dra upp gylfen. Vi hänger av oss och går fram till
buffén: oj, den känns lite som om den passerat bäst före datum. Det är sparsmakat,
och  tyvärr inte särskilt aptitretande. Det visar sig att det är torrt, segt, kallt och...
riktigt, riktigt dållig mat.

Jag tror att jag en gång förut i mitt liv klagat på maten, men nu är det dags...
Vi tar några tuggor och jag har bestämt mig för att nu ska jag faktiskt...
Då visar det sig att mannen inte förstår svenska och hans kvinnliga kollega
pratar och pratar med några barn och är väldigt upptagen...så då går vi.

Efteråt är jag väldigt besviken på mig själv och tänker: Vad var det som hände?
Vad lär jag mig av detta?

Fokus! Håll fokus! Det är så jämrans lätt att helt plötsligt ge sig ut på avvägar för
att det helt plötsligt kommer något som lockar med något plötsligt och inbjudande.

Om du ändå väljer att avvika från ditt fokus, se dig om innan du går vidare.
Annars kan det gå som för mig. Jag fick mig en läxa, men nu kommer jag att hålla
fokus nästa gång.

Jo, maten på Marinmuseet såg helt förtjusande god ut och utsikten var fantastisk, men...
restaurangen fick som sagt vara utan vår närvaro denna gång.

...Fast sedan tog vi en tur förbi broder Mats, som bjöd på chokladmoussetårta och riktigt
gott kaffe och det glada mötet gjorde att "dagens miss" snabbt kunde förträngas med
glada skratt.

1 kommentar:

  1. Hej, tack för din kommentar på min blogg om trädgårdsresor. Kul att du/ni har rest efter boken Italienska trädgårdar. Det var precis det jag ville..vi ses en annan gång på bloggsidorna. Om du vill så - bli min vän på Trädgårdsskribenten Ann Larås på Facebook, så kan vi ha kontakt där. Lite enklare.

    PS Jag är uppväxt i Kalmar

    SvaraRadera